i

Call V23_N45 (December 2025, I Dossier): "Change Management and Public Action: Factors, Actors and Context of the Successful Implementation of Public Policy Instruments". Deadline for receipt of manuscripts: June 13, 2025.

Call V23_N45 (December 2025, II Dossier): "State, Government and Public Management under the presidency of Gabriel Boric: a balance". Deadline for receipt of manuscripts: July 1, 2025.

Open call to apply topics and lead dossier temáticos_N° 46 and 47 year 2026: Those who are interested or have doubts/queries can write or send their application to the reggp@gobierno.uchile.cl email  with a maximum of 1000 words. We are waiting for you!

Open call  for submissions of the Journal of State, Government and Public Management, opens the reception of free research manuscripts, they only have to indicate in their submission that they apply for this section.

**Visit our section on the website of Facultad de Gobierno de la Universidad  de Chile and keep abreast of our activities and news. Check out the hybrid presentations of our latest issues.

Evaluación de la calidad del servicio en la administración pública en México: Estudio multicaso en el sector salud

Authors

  • Norma Angélica Pedraza Melo Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Jesús Lavín Verástegui Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Idolina Bernal González Profesor de asignatura, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Abstract

El estudio de la administración pública es un contexto de permanente interés en nuestros tiempos, por las circunstancias que caracterizan su gestión en términos de calidad y eficiencia en su desempeño. Esta investigación analizó la calidad de los servicios de salud en el sector público mexicano. La investigación se abordó mediante la estrategia multicaso. Se aplicó cuestionario a usuarios de seis hospitales. La confiabilidad de la escala se determinó con Alfa de Cronbach. Con técnicas de ANOVA y prueba t se analizó las diferencias de percepción en los cinco factores determinantes de la calidad, identificados en este estudio por medio del análisis factorial exploratorio, con respecto a variables como sistema de afiliación, escolaridad, residencia, unidad hospitalaria, edad y sexo.

Keywords:

calidad del servicio, SERVQUAL, dimensiones de la calidad, sector salud público y niveles de atención en la salud.