Dialogue as a necessary condition for living in community

Authors

  • Tomás Butikofer R. Clínica Psiquiátrica Universitaria, Universidad de Chile
  • Sergio Barroilhet D. Clínica Psiquiátrica Universitaria, Universidad de Chile
  • Karen Riquelme O. Clínica Psiquiátrica Universitaria, Universidad de Chile
  • Sandra Guerra Z. Clínica Psiquiátrica Universitaria, Universidad de Chile

Abstract

This text is a review and subsequent discussion by authors on communication, bonding and the resolution of social conflicts through dialogue, in the light of various disciplines such as psychology, philosophy, sociology and social psychology. Taking as a starting point the premise of the human being as a bonding being, dialogue is understood not only as a way of communicating, but of constructing the other as a subject, enabling the recognition of their knowledge, experience, and laying the foundations for resolution of social problems. Experiences of dialogue in the resolution of armed conflicts and their strategies to achieve peace are reviewed. Finally, practical strategies favoring dialogue are described in order to be able to be used in the communities and contexts that we inhabit

Keywords:

dialogue, recognition, dignity

References

1. Lydinia de Moscona, S. Clínica vincular: sufrimiento y dolor. Asociación Psicoanalítica de Buenos Aires (APdeBA). La clínica psicoanalítica como observatorio de la época. Buenos Aires, 2012. p.155-161. (Simposio Anual).
2. Alarcón, F. J. A., & Feal, N. V. La ecología narrativa del trauma relacional. Rev Psicoterap 2018: 29(111): 55-67.
3. Schore, A. El trauma relacional y el cerebro derecho en desarrollo: interfaz entre psicología psicoanalítica del self y neurociencias. Revista GPU, 2010; 6(3): 296-308.
4. Carbonell, Olga Alicia. La sensibilidad del cuidador y su importancia para promover un cuidado de calidad en la PRIMERA infancia ¹. Ciencias Psicológicas,2013; 7(2): 201-207
5. Castillo, M. La Educación, una mirada desde el conflicto social en Colombia. Educación y Humanismo, 2018; 20(34): 216-232.
6. Tajfel, H. Grupos humanos y categorías sociales. Barcelona: Herder, 1984
7. Betancor, V., Rodríguez, A., Quiles, M. N., & Rodríguez, R. Relación de la infrahumanización del exogrupo con los procesos de inferencia y memoria. Psicothema, 2005;17(3):447-452.
8. Hall, S. (Ed.). (1997). Culture, media and identities.Representation: Cultural representations and signifying practices. Sage Publications, Inc; Open University Press.
9. Cuende, M. J. La ”Razón Ojo” y la” Razón Abrazo” Senghorianas: ¿Contrapuestas o complementarias?. Magister: Revista miscelánea de nvestigación 2010; 23: 121-137.
10. Bolaños, R. E. D. La comunicación interpersonal: elemento fundamental para crear relaciones efectivas en el aula. Razón y palabra, 2013; 17(1_82):328-339.
11. Flores Galaz, M. M. Comunicación y conflicto: ¿Qué tanto impactan en la satisfacción marital?. Acta de investigación psicológica, 211; 1(2): 216-232.
12. Arocena, F. A. L. Comunicación en conflictos interculturales. Acta universitaria, 2008;18(1):5-14.
13. Kimmel, P. R. “Culture and conflict”, en Deutsch, M. & Coleman, P. T. (eds). The handbook of conflict resolution. pp 453-474. San Francisco: CA. Jossey-Bass Publishers, 2000
14. Ceberio, M. (2012, 8 de febrero) Ética y autocrítica entre rejas. El País. Recuperado de:https://elpais.com/politica/2012/02/07/actualidad/1328650235_134137.html
15. Fernández, J. (2012, 20 de diciembre) Al final, Elkarri solo logró una cosa. El País. Recuperado de: https://elpais.com/ccaa/2012/12/20/
paisvasco/1356001728_430337.html
16. Minguez Alcaide, X. Conflict and peace in Colombia. Meanings in human rights defender organizations. Rev Paz conflictos, 2015; 8(1):179-196.
17. Renick, M. J., Blumberg, S. L., & Markman, H. J. The Prevention and Relationship Enhancement Program (PREP): An empirically based preventive intervention program for couples. Family Relations, 1992; 41(2):141-147