i

Call V23_N45 (December 2025, I Dossier): "Change Management and Public Action: Factors, Actors and Context of the Successful Implementation of Public Policy Instruments". Deadline for receipt of manuscripts: June 13, 2025.

Call V23_N45 (December 2025, II Dossier): "State, Government and Public Management under the presidency of Gabriel Boric: a balance". Deadline for receipt of manuscripts: July 1, 2025.

Open call to apply topics and lead dossier temáticos_N° 46 and 47 year 2026: Those who are interested or have doubts/queries can write or send their application to the reggp@gobierno.uchile.cl email  with a maximum of 1000 words. We are waiting for you!

Open call  for submissions of the Journal of State, Government and Public Management, opens the reception of free research manuscripts, they only have to indicate in their submission that they apply for this section.

**Visit our section on the website of Facultad de Gobierno de la Universidad  de Chile and keep abreast of our activities and news. Check out the hybrid presentations of our latest issues.

Challenges of the institutionality in parvular education in chile. Analysis from the educational reform 2014–2018

Authors

  • Evelyn Sánchez Arenas Instituto de Asuntos Públicos, Universidad de Chile

Abstract

There is consensus among the various political sectors that investment in the first years of life is key to the development of the country, especially in terms of early childhood education. Thus, the strengthening of institutions acquires a transcendental value in the implementation of public policies that involve this level of education, allowing, if these are successful, the efficiency and effectiveness of a system that has been forgotten for years in the national social policy. The objective of this research is to describe and analyze the Chilean Early Childhood Education institutional system incorporating the recent institutional changes brought about by the educational reform promoted by the government of President Michelle Bachelet. The results show the importance that Nursery Education has acquired in recent years for the country and allow to project high impact public policies for development where children are promoted as subjects of law.

Keywords:

public politics, early childhood education, institutionality, development and coverage

References

Arzola, M. y Camhi, R. (2013). Educación Preescolar: Evidencia y Desafíos para Chile, en Serie Informe Social, Libertad y Desarrollo. Vol. 138, 1–28.

Carneiro, P. y Heckman J. J. (2003). “Human Capital Policy”. En IZA Disussion Paper N° 821.

Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social (COES) (2017). Resultados de la Primera Ola Estudio Longitudinal Social de Chile (ELSOC): Módulo 1: Cohesión Social y Migración. Notas COES de Política Pública N°1. ISSN: 0719-8795. Santiago, Chile.

Centro de Políticas Públicas UC (2013). Apuntes legislativos: Hacia una mejor educación parvularia en Chile: reflexiones en torno al funcionamiento y fiscalización de jardines infantiles. N°21, pp. 1–10.

Centro de Políticas Públicas UC (2015). Apuntes legislativos: Nueva Política Nacional Docente: propuestas para aprovechar una oportunidad. N°29.

Contreras, D., Herrera, R. y Leyton, G. (2008). “Impacto de la Educación Preescolar sobre el logro educacional. Evidencia para Chile”, Documento de Trabajo, Universidad de Chile.

Cortázar, A. y Morales, F. (2012). Institucionalidad para las políticas de primera infancia y resguardo de la calidad de la educación inicial desde la perspectiva de derechos. Docencia N°48, pp. 46–58.

Elacqua, G., Figueroa, C., Martínez, M. y Santos, H. (2013). El que no llora no mama: ¿Cómo instalar a la primera infancia en el centro del debate? Serie Desafíos en la educación de primera infancia, UDP. Número 22, pp. 1–12.

Ley N°20.529. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 27 de agosto de 2011. Ley N°20.832. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 5 de mayo de 2015. Ley N°20.835. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 5 de mayo de 2015.

Ministerio de Desarrollo Social (2007). División Social, Encuesta CASEN 2015. Disponible en www. ministeriodesarrollosocial.gob.cl/observatorio/casen/. (Revisado el 29 de diciembre de 2017).

Ministerio de Educación (2016). Cuenta Pública 2014–2017. Disponible en http://sitios.mineduc. cl/Cuenta-Publica-2017Libro/files/assets/common/downloads/Cuenta%20Pblica%202017. pdf. (Revisado el 29 de diciembre de 2017).

Ministerio de Educación (2017). Base de datos de matrícula 2013–2016. Centro de Estudios Mineduc.

Ministerio de Educación (2017). Estadísticas de la Educación 2016. Centro de Estudios Mineduc.

Ministerio de Educación (2017). Hoja de Ruta de la Subsecretaría de Educación Parvularia. Disponible en http://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/34/2017/02/HOJA- DE-RUTA-PDF-VERSI%C3%93N-2017.pdf. (Revisado el 29 de diciembre de 2017).

Morales, F. (2013). Radiografía de la institucionalidad para la primera infancia en Chile. Serie Desafíos en la educación de primera infancia, UDP. Número 20, pp. 1–9.

Noboa, G. y Urzúa, S. (2012). The efect of Participation in Public childcare Centers: Evidence from Chile, Journal of Human Capital, Vol. 6, N° 1, pp. 1–34.

OCDE (2017). Education at a Glance 2017. Disponible en http://www.oecd.org/edu/education- at-a-glance-19991487.htm. (Revisado el 29 de diciembre de 2017).

Reyes, L.y Urzúa, S. (2012). La demanda y oferta de la Educación temprana en Chile, en Centro de Estudios Públicos (CEP). Vol. 126, pp. 45–86.

SIES (2014). Panorama de la Educación Superior en Chile 2014. División de Educación Superior, Ministerio de Educación.

Tokman, A. (2010). “Radiografía de la Educación Parvularia chilena: Desafíos y Propuestas”. Serie de Políticas Públicas UDP, Documentos de Trabajo, N°5.